Program "Dobry Start" to 300 zł wsparcia dla 4,4 mln uczniów rozpoczynających rok szkolny. Świadczenie przyznawane jest jednorazowo na każde dziecko uczące się w szkole do ukończenia 20. roku życia lub (w przypadku dzieci niepełnosprawnych) do ukończenia 24. roku życia. Wsparcie przysługuje także na uczniów szkół policealnych i szkół dla dorosłych. Jak złożyć wniosek o dodatek? Sprawdzamy na tydzień przed nowym rokiem szkolnym.

Rządowy program "Dobry Start" to inwestycja w edukację polskich dzieci. To 300 zł jednorazowego wsparcia dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny. Rodziny otrzymają świadczenie bez względu na dochód. To wsparcie dla 4,4 miliona uczniów. Świadczenie dobry start przysługuje raz w roku na dziecko uczące się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20. roku życia. Na dziecko niepełnosprawne, uczące się w szkole, świadczenie przysługuje do ukończenia przez nie 24. roku życia.

Aby otrzymać wsparcie, należy złożyć wniosek. Może to zrobić matka, ojciec, opiekun prawny dziecka lub opiekun faktyczny dziecka (opiekun faktyczny to osoba faktycznie sprawująca opiekę nad dzieckiem, która wystąpiła do sądu opiekuńczego o przysposobienie dziecka). Wniosek o świadczenie dla dzieci, które przebywają w pieczy zastępczej składa rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej - czytamy na stronie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.
Nabór wniosków o ustalenie prawa do świadczenia dobry start w związku z rozpoczęciem roku szkolnego 2022/2023 ruszył 1 lipca 2022 roku. Przyjmowaniem wniosków o świadczenie, ich rozpatrywaniem oraz przyznawaniem i wypłatą tego świadczenia zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Wnioski o świadczenie dobry start można składać do ZUS tylko drogą elektroniczną, a wypłata przyznanego świadczenia będzie odbywać się wyłącznie w formie bezgotówkowej, na wskazane konto bankowe - informują pracownicy ministerstwa.
Wnioski drogą online można składać, tak jak w latach ubiegłych do 30 listopada przez Portal informacyjno-usługowy Emp@tia na stronie https://empatia.mpips.gov.pl/, przez bankowość elektroniczną lub portal PUE ZUS.

- Złożenie wniosku w lipcu lub sierpniu gwarantuje wypłatę świadczenia nie później niż do 30 września. Gdy wniosek zostanie złożony w kolejnych miesiącach (we wrześniu, październiku lub listopadzie), to wsparcie trafi do rodziny w ciągu 2 miesięcy od złożenia wniosku - wyjaśniają pracownicy Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.
Świadczenie dobry start nie przysługuje na dzieci uczęszczające do przedszkola oraz dzieci realizujące roczne przygotowanie przedszkolne w tzw. zerówce w przedszkolu lub szkole. Rządowy program Dobry Start nie obejmuje również studentów. Najważniejsze informacje o rządowym programie "Dobry start" przeczytacie na rządowej stronie: https://www.gov.pl/web/rodzina/dobry-start.