Jak powinno wyglądać prawidłowe zgłoszenie sytuacji alarmowej? Na to pytanie szczegółowo odpowiadają stróże prawa z Komendy Powiatowej Policji w Polkowicach.

Podczas telefonicznego kontaktu z służbami ratunkowymi, współpracuj z operatorem i przekazuj mu wyłącznie istotne informacje. Dobrze jest rozpocząć rozmowę od wskazania miejsca zdarzenia. Gdybyśmy nagle stracili zasięg w telefonie, wyczerpie się bateria lub z innych przyczyn, połączenie zostanie zerwane – miejsce zdarzenia będzie znane operatorowi. Nie wykorzystujmy numeru 112 do zgłaszania spraw, które nie są związane z przypadkami nagłego zagrożenia życia, zdrowia lub mienia. Każdą inną sprawę możesz zgłosić w najbliższej komendzie Policji lub w kontakcie z dzielnicowym.

Miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu zdarzenia i umożliwiać przeprowadzenie spokojnej rozmowy, nie narażając na niebezpieczeństwo osoby zgłaszającej (odsuń się od źródeł hałasu, stań tak, aby mieć dobry zasięg sieci telekomunikacyjnej, w bezpiecznym dla Ciebie miejscu). Jeśli to możliwe, zgłoszenie powinno być wykonywane przez osobę będącą bezpośrednim świadkiem zdarzenia. Powiadom pozostałych świadków zdarzenia o tym, że łączysz się z numerem alarmowym 112, tak aby nie dublowali Twojego zgłoszenia - wymienia młodszy aspirant Przemysław Rybikowski, oficer prasowy polkowickiej komendy. - Po wybraniu numeru alarmowego 112 cierpliwie czekaj na zgłoszenie się operatora, wykorzystaj czas oczekiwania na zorientowanie się w dokładnym adresie zdarzenia. Nie rozłączaj się w trakcie czekania, kolejka zgłoszeń jest w pełni automatyczna i kolejne połączenie nie przyspieszy podjęcia rozmowy przez operatora numerów alarmowych. Średni czas oczekiwania to ok. 10 sekund. Podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia, jeśli to możliwe zaczynając od gminy lub powiatu, w którym się znajdujesz - dodaje.
Następnie należy krótko opisać zdarzenie, które chcemy zgłosić. Opis ten pozwoli na odróżnienie naszego wezwania od przypadkowego połączenia niezwiązanego z zagrożeniem życia, zdrowia lub mienia. Należy odpowiadać na pytania operatora - kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych.

- Udziel dodatkowych informacji, o które poprosi Cię operator. Podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z Tobą skontaktować w wypadku zaistnienia jakichkolwiek niejasności. Nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia - w przypadku przedwczesnego zerwania połączenia operator oddzwoni do Ciebie, co może wydłużyć czas obsługi zdarzenia. Po zakończonej rozmowie staraj się nie korzystać ze swojego telefonu, aby umożliwić służbom oddzwonienie do Ciebie w celu pozyskania dodatkowych informacji - informuje rzecznik prasowy KPP w Polkowicach. - W przypadku zmiany sytuacji już po dokonaniu zgłoszenia, niezwłocznie poinformuj o tym operatora numerów alarmowych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego - dodaje Przemysław Rybikowski.
Na numer alarmowy 112 dzwonić należy tylko w nagłych, wymagających interwencji służb ratowniczych sytuacjach, takich jak: wypadki drogowe, silne krwawienia i uszkodzenia ciała, omdlenia i utrata świadomości, pożary, przypadki porażenia prądem, kradzieże, włamania, rozboje i inne przypadki użycia przemocy, rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję, inna sytuacja nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego.

- Dzwoniąc na numer alarmowy 112 bez potrzeby, blokujesz linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem numerów alarmowych. Zastanów się - Ty też możesz kiedyś potrzebować pomocy - ostrzega młodszy aspirant Przemysław Rybikowski.
Nie należy dzwonić na numer alarmowy 112, gdy sytuacja nie wymaga interwencji służb ratunkowych. Nie powinno się blokować numeru alarmowego w przypadkach, gdy sytuacja nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia, środowiska, mienia, a także w innych sytuacjach, gdy chcemy na przykład: zasięgnąć jedynie informacji na temat pogody, rozkładu jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej, uzyskać poradę prawną lub medyczną, zdobyć PIN lub PUK do telefonu, poinformować o utrudnieniach w ruchu drogowym, ustalić dane kontaktowe firmy lub osoby prywatnej, wyrazić opinię dotyczącą dowolnego tematu, wydarzenia lub osoby, przesunąć umówione spotkanie z przedstawicielami służb mundurowych, sprawdzić, czy numer 112 naprawdę działa, wezwać taksówkę, zamówić pizzę lub pomoc drogową, uzyskać połączenie międzynarodowe.